μυθολογίες



Ο μύθος σήμερα

Η κοινωνία μας σήμερα είναι γεμάτη απο μύθους...Ρίχνοντας μία πρόχειρη ματιά γύρω μαςπρόχειρη μα προσεκτική και υποψιασμένηκαταλαβαίνουμε ότι ο κόσμος μας περιέχει έντονα και σε πολύ μεγάλο βαθμό ένα μυθικό στοιχείοΈνα μυθικό στοιχείο που δημιουργεί την πραγματικότητα μας και επηρεάζει την κρίση μας.  Άραγε πόσο ελεύθεροι είμαστε μέσα σε αυτό το μυθικό πλαίσιο να αποφασίζουμε ή ακόμα και να σκεφτόμαστε το οτιδήποτε; Η παιδείαη ιστορία,η πολιτική, τα ΜΜΕη δικαιοσύνηη ηθικήη σεξουαλικότηταη αισθητικήη τέχνηη διπλωματίαο αθλητισμόςη λογοτεχνίαη οικογένεια...παντού υπάρχει ένας μύθος, για την ακρίβεια όχι ένας αλλά πολλοί ή μάλλον αμέτρητοιΜύθοι που παράγουν κοινωνικά στερεότυπα και καθορίζουν τα πιστεύω μας και τον τρόπο που σκεφτόμαστε και βλέπουμε τον κόσμο. Έντονα επηρεασμένος απο τον Barthes και τις Μυθολογίες τουευελπιστώ να εγκαινιάσω με τον παρόν κείμενο μια σειρά απομυθοποίησης αυτής της πραγματικότητας που μας πασάρεται αβίαστα και χάρη στη δύναμη του μύθου εκλαμβάνεται ως αυτονόητη απο τον κοινό νου. Μια φιλοδοξία που λαμβάνει χαρακτηριστικά φαντασίωσης, μιας και είμαι μονάχα ένας φοιτητής πολιτικών επιστημών. 

Τι είναι μύθος; Ο μύθος είναι λόγος... πολύ σχηματικά μύθοςκατά τον Barthes είναι ένας λόγος που επιχειρεί να μετατρέψει την ιστορία σε φύση - να παρουσιάζει κάτι ιστορικόκάτι που σχετίζεται με συγκεκριμένα συμφέροντα και με πολιτικές και κοινωνικές παραμέτρουςως κάτι φυσικό και αναγκαίο. Ο Barthes εμπνευσμένος απο τη στρουκτουραλιστική προσέγγιση του Saussure, ιδρυτή της μοντέρνας γλωσσολογίαςπίστευε ότι "χρησιμοποιώντας τις ομαδικές παραστάσεις ως συστήματα σημείωνθα μπορούσαμε [...] να περιγράψουμε λεπτομερειακά τη μυθοποίηση που μεταβάλλει τη μικροαστική κουλτούρα σε οικουμενική φυσική κατάσταση". Χρησιμοποιώντας την έννοια του μύθου ο σκοπός του ήταν να αποκαλύψει αυτά που συνήθως περνούν απαρατήρηταόλα εκείνα τα στερεότυπα που παράγει κάθε κοινωνία και τα οποία αφού υποβάλει σε μια διαδικασία "φυσικοποίησης" και "απο-ιστορικοποίησης", τα καταναλώνει ως αυτονόητα. Γλώσσα και εξουσία συνεργάζονται για να δημιουργήσουν μια αλήθεια, η οποία νομιμοποιεί πολύ συγκεκριμένες κοινωνικές σχέσειςοι οποίες είναι ευκολότερο να γίνουν αποδεκτές αν θεωρηθούν φυσικές και αναγκαίες παρά αν θεωρηθούν ως ιστορικά και πολιτικά κατασκευάσματαΗ λειτουργία του μύθου είναι να διαστρεβλώνει τα πράγματαΩστόσο δεν μας λέει ποτέ ψέμματααπλά κατά κάποιον τρόπο δεν μας αποκαλύπτει όλη την αλήθεια. Σκοπός του είναι να παραποιήσειόχι να  απαλείψειΟ μύθος δημιουργεί μια άμεση εντύπωσηΕίναι τόσο ισχυρός ώστε μπορεί να αντισταθεί απέναντι σε κάθε ορθολογική εξήγηση.        

Για να καταφέρει να επιτελέσει τους σκοπούς τουο μύθος χρησιμοποιεί κάποιες μεθόδους:
(1)φυσικοποίηση
(2)απο-ιστορικοποίηση
(3)είναι ένας άκρως τεκμηριωμένος λόγος
(4)απο-πολιτικοποίηση

Αναλυτικότεραμύθος ή μυθικός λόγος είναι αυτός που φυσικοποιεί τα πράγματα,με την έννοια ότι τα κάνει να φαίνονται οτι πηγάζουν απο τη φύση και ότι υπάρχουν απο πάντα, ότι είναι αιώνια, ότι δεν έχουν ιστορία. Είναι ένας λόγος που προσπαθεί να πείσει με επιχειρήματα προκειμένου να μην έχει επικοινωνία και διάλογο με άλλους λόγους που του αντιτίθενται καιτελος ένας λόγος που ουδετεροποιεί τα πράγματατα βγάζει απο τον πολιτικό διάλογοτην πολιτική σύγκρουση.

Ο τρόπος με τον οποίο θα χρησιμοποιήσω τον μύθο δεν θα είναι αυστηρά προσκείμενος στη μέθοδο του Barthes. Για αποφυγή παρεξηγήσεωνθα στηριχθώ στις ιδέες του Barthes περί μύθουωστόσο δεν είναι πρόθεση μου να ισχυριστώ ότι χρησιμοποιώ απόλυτα και σωστά τη μεθοδολογία του Barthes, όπως αυτή αποτυπώνεται στις Μυθολογίες του.

(γράφει ο Πάνος Παναγιώτου


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Δεν υπάρχουν σχόλια: